Dzisiaj żadna firma nie może istnieć bez strony wizytówki w Internecie. Zanim jednak przystąpi się do realizacji witryny, trzeba ustalić adres pod jakim ma on się znajdować i wykupić miejsce, żeby witryna była dostępna o każdej porze dnia i nocy dla potencjalnego klienta. To miejsce określa się mianem hostingu, natomiast adres strony to domena. Firm hostingowych czyli udostępniających miejsce a także parkujących domeny (o tym powiem później) jest bardzo wiele. Wszystkie one mają swoje wady i zalety.

Co trzeba wziąć pod uwagę wybierając hosting

 Wybierając hosting należy kierować się:

  • awaryjnością serwera www, a raczej jej brakiem (UPTIME)
  • przepustowością – im wyższa tym lepiej
  • kompleksowością usług, czyli możliwością instalacji chociażby WordPressa, możliwością dokupienia domeny itd.
  • czasem reakcji wsparcia technicznego
  • językiem pomocy technicznej (język polski, angielski, francuski itp.)
  • rodzajem witryny (sklep, blog, wizytówka)
  • potem długo, długo nic
  • ceną

Hostingi płatne i bezpłatne

Dość drogi hosting, jednak praktycznie niezawodny to nazwa.pl. Drugim nieco tańszym rozwiązaniem jest Hekko.pl który obecnie połączył się z cyber_Folks. Oczywiście w sieci można znaleźć wiele innych ofert, które przed podjęciem decyzji należy przeanalizować.

Gdyby ktoś z Was zdecydował się na wykupienie usługi w nazwa tutaj jest kod rabatowy na usługi nazwa.pl dający 20% zniżki na usługi. Pobierz voucher.

UWAGA! Osoby, które posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (niepełnoletnie) nie mogą zawierać umów – np. zakupu hostingu bez zgody i wiedzy ich przedstawicieli ustawowych (rodziców)

Do celów edukacyjnych wykorzystać można następujące darmowe hostingi:

  1. https://www.000webhost.com/
  2. https://www.freehosting.com/
  3. https://www.ct8.pl/

Minusy darmowych rozwiązań

  • możliwe problemy z ładowaniem stron
  • brak lub ograniczona pomoc techniczna
  • mała powierzchnia dyskowa
  • bardzo dużo reklam

Hosting polski czy zagraniczny

Przy decyzji czy wybrać hosting polski czy zagraniczny najczęstszym kryterium wyboru jest język. Niewątpliwie może on stanowić barierę. Z drugiej strony za te same pieniądze można mieć dużo lepsze parametry.

DOMENA

Domena internetowa to (w dużym uproszczeniu) adres strony internetowej. Innymi słowy internauci po wpisaniu adresu do paska adresu zostaną przeniesieni na Twoją stronę internetową. Wybierając adres domeny należy kierować się pewnymi zasadami. Adres strony powinien być:

  • w miarę krótki. Najlepiej składający się z jednego do 3 wyrazów – generalnie zasada jest taka: im krócej tym lepiej. Ma to związek z faktem, że po pierwsze łatwiej zapamiętać jedno lub dwa słowa zamiast dziesięciu a poza tym im krótszy adres tym mniejsze ryzyko popełnienia błędu przy wpisywaniu
  • nie powinna zawierać polskich znaków diakrytycznych oraz kropki. Nie powinien też zawierać znaków specjalnych. Jeśli już musisz użyć myślnika rób to z umiarem. Strona na której jesteś gościem ma domenę nauczycielka-informatyki.pl Jeśli będziesz chciał podać adres strony telefonicznie i podasz “nauczycielka informatyki pl” Natomiast nie powiesz o myślniku to jest ryzyko, że słuchająca cię osoba wpisze nauczycielkainformatyki.pl a to zupełnie inna domena. Natomiast jeśli chodzi o znaki diakrytyczne to warto zauważyć, że z zagranicy ciężko będzie dostać się na twoją stronę.
  • znaczący – adres powinien odzwierciedlać treści na niej zawarte, może być też nazwą firmy. Najlepiej, żeby łączył w sobie te elementy. Np. dla adwokata dobrą domena adwokat.pl Oczywiście ponieważ adwokatów jest wielu a domena musi być unikatowa, warto wzbogacić jej nazwę o nazwisko adwokata bądź nazwę firmy np. adwokat-nowakowski.pl

Domena składa się z członów: nazwy oraz rozszerzenia. Nazwę omówiłam przed chwilą natomiast rozszerzenie to nic innego jak końcówka domeny, która pojawia się po kropce np. .pl (Polska), .eu (Europa). Domeny mogą być lokalne i globalne. np. informatyk.gorzow.pl wskazuje na lokalność tj. miasto Gorzów znajdujące się w Polsce (gorzow.pl) Istnieją jeszcze domeny wskazujące na typ organizacji, firmy itp. np. .org to skrót od organization, .com (commercial) .gov (goverment – strony rządowe) .edu (education). Domeny można zagnieżdżać. Np. w wspomnianym wyżej przypadku gorzow.pl domeną najwyższego poziomu jest .pl natomiast gorzow to domena poziomu drugiego lub inaczej subdomena. W Polsce bardzo popularną domeną drugiego poziomu jest com.pl

Ważne!

Domena po zakupie nie jest od razu dostępna. Trzeba odczekać od kilku do nawet 48 godzin, aby dane w Internecie na temat domeny zostały rozpowszechnione. Proces taki nazywa się propagacją domeny.