BAZY DANYCH - WYKŁAD
NA LEKCJI:
Dowiesz się czym są bazy danych, co to jest przetwarzanie danych oraz dowiesz się jakie wymagania stawia się dzisiejszym bazom danych.
- Ogólnie o bazach danych
- Wymagania stawiane systemom informatycznym (niezawodność, skalowalność, łatwość konserwacji)
- Modele danych
- Relacyjny model danych
- Model związków encji – poproś wykładowcę na lekcji o materiały
- Diagramy ER – poproś wykładowcę na lekcji o materiały
- Projektowanie RDB
- Powtórzenie materiału – przygotowanie do pracy klasowej
- Praca klasow
- Model związków encji – poproś wykładowcę na lekcji o materiały
- Diagramy ER – poproś wykładowcę na lekcji o materiały
- Projektowanie RDB – CYKL ŻYCIA BAZY DANYCH
- Powtórzenie materiału – przygotowanie do pracy klasowej
NA LEKCJI
Nauczyciel dzieli klasę na grupy – każda z grup prezentuje co znalazła na temat:
PRACOWNIA BAZ DANYCH
KOPIA BAZ:
ZASOBY LEKCJI:
- Instalacja XAMPP TUTORIAL – VERSJA PDF
- Instalacja WORKBENCH
- Instalacja XAMPP i import testowej bazy danych – film
- Na komputerze domowym pobierz i zainstaluj XAMPP oraz bazę testową.
- Na komputerze domowym pobierz i zainstaluj Workbench wersja 26 i zainstaluj bazę danych.
ZASOBY LEKCJI:
ZADANIE:
- Opisz w zeszycie:
- jakie znasz anomalia bazy danych?
- na czym polega zjawisko redundancji
- do której postaci normalnej należy normalizować bazę i dlaczego?
czas trwania: 2×45 minut
LEKCJA 1
Lekcja rozpocznie się od przygotowania modelu logicznego a następnie konceptualnego, po czym nastąpi jej implementacja w środowisku bazodanowym.
Nauczyciel wraz z klasą wykona modele danych.
Następnie zostaną omówione podstawowe komendy SQL służące do tworzenia bazy, jej tabel oraz struktury.
LEKCJA 2
Na lekcji wykonasz ćwiczenie. W ćwiczeniu celowo umieszono błędy, żebyś mógł zapoznać się z komunikatami ze strony oprogramowania i języka SQL.
- CREATE INSERT INTO – ĆWICZENIE
NA LEKCJI:
Zapoznaj się z materiałem, wykonując ćwiczenie na komputerze.
- Utwórz folder na pulpicie i nazwij go swoim imieniem
- Wykonaj działania z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Pobierz szablon sprawozdania (znajdziesz go w LEKCJA1 – ZASADY WSPÓŁPRACY)
- Wykorzystując wcześniejsze zrzuty ekranu, przygotuj sprawozdanie, które oddasz prowadzącej.
CZAS TRWANIA 1×45 minut
NA LEKCJI 1:
Zapoznaj się z materiałem, wykonując ćwiczenie na komputerze.
ZADANIA:
.
CZAS TRWANIA 3×45 minut
NA LEKCJI 1:
Zapoznaj się z materiałem, wykonując ćwiczenie na komputerze.
ZADANIA:
NA LEKCJI 1:
- Utwórz folder na pulpicie i nazwij go swoim imieniem
- Pobierz plik: WHERE FILTROWANIE WYNIKÓW i go rozpakuj w utworzonym folderze
- Wykonaj Zestaw 1 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Z pendrive zgraj na pulpit folder z poprzedniej lekcji (jeśli go nie masz wykonaj zadania z lekcji 1)
- Wykonaj Zestaw 2 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Z pendrive zgraj na pulpit folder z poprzedniej lekcji (jeśli go nie masz wykonaj zadania z lekcji 1 i 2)
- Wykonaj Zestaw 3 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Pobierz szablon sprawozdania (znajdziesz go w LEKCJA1 – ZASADY WSPÓŁPRACY)
- Wykorzystując wcześniejsze zrzuty ekranu, przygotuj sprawozdanie, które oddasz prowadzącej.
czas trwania 3×45 minut
CELE LEKCJI:
Na lekcji przećwiczysz to co poznałeś do tej pory. Wykonasz również ćwiczenia, które dotyczą bardziej zaawansowanych rozwiązań. Z przeprowadzonej lekcji sporządzisz sprawozdanie.
NA LEKCJI:
- Utwórz na pulpicie folder i nazwij go twoim imieniem i nazwiskiem.
- Pobierz plik Przedszkolaki i go rozpakuj. Znajdziesz tam dwa pliki – przedszkolaki.sql oraz plik z zadaniami.
- Wykonaj ćwiczenia zawarte w artykule, dokumentując ich wykonanie zrzutami ekranu. Będą Ci potrzebne do uzupełnienia sprawozdania.
- Po wykonaniu ćwiczeń pokaż je prowadzącej zajęcia.
- Zarchiwizuj swoją pracę na pendrive.
- Usuń folder z pulpitu.
NA LEKCJI – WYKŁAD
- Rozwiążesz: krzyżówkę dotyczącą baz danych
- Obejrzysz film: Podzapytania
ZADANIA:
NA LEKCJI 1:
- Otwórz plik Podzapytania.pdf i czytając wykonaj instrukcje krok po kroku.
- Utwórz folder na pulpicie i nazwij go swoim imieniem
- Pobierz plik: Podzapytania_z1 i go rozpakuj w utworzonym folderze. Znajdziesz w nim bazę do importu oraz polecenia do wykonania.
- Wykonaj Zestaw 1 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Pobierz szablon sprawozdania (znajdziesz go w LEKCJA1 – ZASADY WSPÓŁPRACY)
- Wykorzystując wcześniejsze zrzuty ekranu, przygotuj sprawozdanie, które oddasz prowadzącej.
-
Nazwij sprawozdanie wg schematu: PODZAPYTANIA_z1_Klasa_Nazwisko i prześlij poprzez Librus.
- Z pendrive zgraj na pulpit folder z poprzedniej lekcji (jeśli go nie masz wykonaj zadania z lekcji 1)
- Wykonaj Zestaw 2 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Z pendrive zgraj na pulpit folder z poprzedniej lekcji (jeśli go nie masz wykonaj zadania z lekcji 1 i 2)
- Wykonaj Zestaw 3 z pliku. Każde zadanie dokumentuj zrzutem ekranu i umieść go w swoim folderze
- Folder z zadaniami zabezpiecz zgrywając go na pendrive i usuń z pulpitu
- Pobierz szablon sprawozdania (znajdziesz go w LEKCJA1 – ZASADY WSPÓŁPRACY)
- Wykorzystując wcześniejsze zrzuty ekranu, przygotuj sprawozdanie, które oddasz prowadzącej.
-
Nazwij sprawozdanie wg schematu: PODZAPYTANIA_z2_Klasa_Nazwisko i prześlij poprzez Librus.
czas trwania 2×45 minut
NA LEKCJI
- Pobierz i rozpakuj plik biblioteka zip. Znajdziesz w nim biblioteka.pdf
– z opisem zadań oraz folder zawierający trzy pliki tekstowe. - Pliki z danymi należy zaimportować do bazy danych a następnie wykonać zadania.
- Systemy zarządzania bazami danych
- Podzapytania – wykład + zestaw zadań- zapytania zagnieżdżone
- Łączenie zapytań
- Łączenie tabel
- Replikacja bazy danych
- Funkcje wbudowane SQL – zadania cz. 1
- Group By i Having cz. 1 i 2
- Złączenia tabel cz. 1
- Import testowej bazy danych World i wykonanie 30 zapytań – sprawozdanie
- Rekrutacja
- Języki
- Perfumeria
- Witryna sklep
- Polska.sql – tworzenie skryptów
- SQL SERVER – loginy użytkownicy role
MS SQL
Będziemy pracować na bazach dostarczanych przez Microsoft. Rekomendowane założenie konta GITHUB
- MS SQL – SERVER INSTALACJA
- Przykładowe bazy danych i dostęp do nich MS SQL SERVER
ADMINISTROWANIE SERWERAMI BAZ DANYCH
- Serwer i role bazy danych w programie SQL Server
- pobieranie plików MS SQL Server – POBIERAMY WERSJĘ LOKALNĄ A WIĘC SQL SERVER WERSJA LOKALNA!!!
- uwierzytelnianie w MS SQL Server
- serwer i role bazy danych w MS SQL Server
POSTGRES
Zadania wykonujemy na lekcjach.
CZAS TRWANIA: 1x 45 minut
TEORIA
Zapoznaj się z informacjami na stronie:
- https://www.postgresql.org/about/
ZADANIE DLA UCZNIA
- Zaimportuj przygotowaną przez nauczyciela maszynę wirtualną (maszynę otrzymasz od nauczyciela na lekcji)
- Pobierz plik Postgres 1
- Wykonywane działania dokumentuj zrzutami ekranu, uzupełnij nimi pobrany plik i oddaj prowadzącej
Zadania wykonujemy na lekcjach.
CZAS TRWANIA: 2x 45 minut
TEORIA
Zapoznaj się z dokumentacją narzędzia pg_basebackup:
- https://www.postgresqltutorial.com/postgresql-plpgsql/
ZADANIE DLA UCZNIA
- Wykonaj działania zgodnie z arkuszem przekaznym przez nauczyciela (ARBD – część trzecia)
- Wykonywane działania dokumentuj zrzutami ekranu
Zadania wykonujemy na lekcjach.
CZAS TRWANIA: 2x 45 minut
TEORIA
czas trwania 2×45 minut
Zapoznaj się z dokumentacją narzędzia pg_basebackup:
- https://www.postgresqltutorial.com/postgresql-plpgsql/
ZADANIE DLA UCZNIA
- Wykonaj działania zgodnie z arkuszem przekaznym przez nauczyciela (ARBD – część trzecia)
- Wykonywane działania dokumentuj zrzutami ekranu